Drodzy Uczniowie oraz Rodzice
Serdecznie zachęcam do zapoznania się z poniższym tekstem pt. „IDŹ DROGĄ -CHCĘ, WIEM, POTRAFIĘ”, który jest krótkim treningiem z zakresu komunikacji interpersonalnej. Rozwija umiejętności panowania nad trudnymi emocjami, pomaga w radzeniu sobie ze stresem, sprzyja łagodzeniu konfliktów i poprawie relacji.
Zachęcam do wykorzystywania pomocnych zasad takich jak OOPP, UFO, PNP, które są elementami DOBREJ ROZMOWY. W tym szczególnym czasie będzie wiele okazji do wspólnych chwil, dlatego oprócz zdrowia życzę dużo radości i satysfakcji z odbytych DOBRYCH ROZMÓW wzmacniających więzi rodzinne.
Pozdrawiam ciepło
Izabela Gimer
pedagog
CHCĘ – pomóż sobie, szanując innych
WIEM – naucz się jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami
POTRAFIĘ – korzystaj z tych dobrych sposobów w trudnych sytuacjach
KROK 1 Gdy jesteś bardzo zdenerwowany/a i przebywasz z innymi,stosuj zasadę OOPP tzn. dobry sposób na uniknięcie kłopotów;
O – odejdź, lecz wcześniej poproś rozmówcę o czas na opanowanie emocji, np. „potrzebuję odejść na chwilę” lub „proszę wróćmy do rozmowy za 5 min, aż się uspokoję” lub „jestem tak zdenerwowany/a, że nie mogę zebrać myśli, dajmy sobie krótką przerwę”
O – oddychaj, aż się uspokoisz – nosem, nabierasz powietrze, a ustami je wolno wydychaj – 3,4 razy
P – pomyśl, co powiesz, aby była to rozmowa o faktach bez oskarżeń, wulgaryzmów i ocen
P – porozmawiaj według zasady UFO
KROK 2 często wykorzystuj zasadę, UFO:
U – uczucia –mów, co się z tobą dzieje, co czujesz, np. „denerwuję się, gdy …” lub „przykro mi, że …” lub „jest mi smutno, gdy …”
F – fakty – mów krótko, co się stało: np. „przezywasz mnie i mówisz o mnie nieprawdę” lub „popchnąłeś mnie” lub „śmiałeś się ze mnie” lub „spóźniłeś się” lub „nie oddałaś mi, jak się umówiłyśmy”
O – oczekiwania – mów czego oczekujesz, tzn. czego jest ci za dużo lub za mało w zachowaniu innych,
Przykład 1 „Mogę być nadal twoim kolegą, lecz nie przezywaj mnie więcej”
Przykład 2: „Jestem smutna, bo wczoraj pokłóciłam się z mamą, nakrzyczałam na nią, chciałabym to naprawić, spróbuję po szkole przeprosić. A może pozmywam naczynia, to jest szansa, że mi szybciej wybaczy?”
Przykład 3: „Złości mnie, gdy popychasz i podcinasz mnie na wf-ie, chcę, żebyś przestał. Przestrzegaj zasad fair-play, a nadal będziemy kolegami”.
KROK 3 Stosuj parafrazę – tzn. powtórz krótko, co usłyszałeś od rozmówcy, aby uniknąć nieporozumienia, upewnisz się, że ty i on/ona zrozumieliście się i o tym samym mówicie. Wykorzystaj pomocnicze zwroty np. „chcesz mi powiedzieć, że Bartek mówi o mnie te rzeczy?”, „Dobrze cię zrozumiałem, że …?” lub „mówisz mi, że …” lub „rozumiem, że …” lub „jeżeli cię dobrze rozumiem, to jest tak …”.
KROK 4 Stosuj zasadę PNP (Pozytyw, Negatyw, Pozytyw) – tzn.
P – powiedz najpierw coś miłego zanim, powiesz przykrą prawdę,
N – powiedz, co ona/on zrobił, na czym polega niekoleżeńskie zachowanie,
P – zakończ miło, z nadzieją, że będzie lepiej,
Przykład 1: Jestem twoim kolegą, lecz chcę ci powiedzieć, że ostatnio zachowałeś się nieładnie wobec mnie. Było mi przykro, gdy nie pożyczyłeś mi długopisu, jak cię prosiłem. Nieraz pomagaliśmy sobie i liczę na to, że będzie tak nadal.
Przykład 2: Bardzo cię lubię, ale wczoraj czułam złość, gdy pominęłaś mnie podczas zabawy na przerwie. Cieszę się, że dzisiaj bawimy się razem.
KROK 5 Myśl o sobie i innych „dobrze”. Gdy przychodzi ci do głowy smutna myśl, to zamień ją na radosną np.: „ale jest beznadziejnie, znowu dostałem/am jedynkę – zamień na myśl „pouczę się w weekend i poprawię” lub „poproszę kolegę o pomoc, razem się pouczymy i na pewno poprawię” lub „mam szansę poprawić za tydzień – opracuję plan”.
KROK 6 Szukaj pomocy: (gdzie?)
– rozmawiaj z rodzicami o kłopocie w szczerej rozmowie, kontroluj emocje, nie oskarżaj, nie oceniaj, mów o faktach
– zgłoś problem wychowawcy klasy lub nauczycielowi dyżurnemu lub pani pedagog czy psycholog.
– zadzwoń do przyjaciela
KROK 7 Dbaj o zdrowy styl życia:
- śpij minimum 8 godzin,
- uważaj na EKRANY: TV, telefon, tablet, komputer i inne. Przestrzegaj czasu korzystania ustalonego z rodzicami, włącz samokontrolę,
- jedz dużo warzyw, owoców, posiłki jedz regularnie: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i kolację, pij wodę,
- ćwicz w ciągu dnia (biegaj, spaceruj, uprawiaj sport),
- rozwijaj swoje talenty,
- lekcje odrabiaj sprawnie – to znaczy:
– zaczynaj je odrabiać po krótkim odpoczynku nie dłuższym niż 30 min od przyjścia do domu,
– zaczynaj od pisemnych najtrudniejszych lekcji,
– odrabiaj samodzielnie, daj rodzicom do sprawdzenia lub proś o wysłuchanie tego, czego się nauczyłeś/łaś,
– stosuj krótkie przerwy w czasie nauki – max 5 min.,
– lekcje „ustne” – odrabiaj pamiętając o zasadzie wielokrotnych powtórzeń.
– stosuj techniki pomocne w nauce: „mapę mentalną”, „fiszki”, mnemotechniki, ćwicz pamięć
KROK 8 Dbaj o dobre relacje z Panem Bogiem i ludźmi
Powodzenia! Poradzisz sobie!
pedagog Izabela Gimer