Dla rodziców

CHCĘ – pomóż sobie, szanując innych

WIEM – naucz się jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami

POTRAFIĘ – korzystaj z tych dobrych sposobów w trudnych sytuacjach

 

KROK 1      Gdy jesteś bardzo zdenerwowany/a    i przebywasz z innymi, stosuj zasadę OOPP tzn. dobry sposób na uniknięcie kłopotów;

Oodejdź, lecz wcześniej poproś rozmówcę o czas na opanowanie emocji, np. „potrzebuję odejść na chwilę” lub „proszę wróćmy do rozmowy za 5 min, aż się uspokoję” lub „jestem tak zdenerwowany/a, że nie mogę zebrać myśli, dajmy sobie krótką przerwę”

Ooddychaj, aż się uspokoisz – nosem, nabierasz powietrze, a ustami je wolno wydychaj – 3,4 razy

Ppomyśl, co powiesz, aby była to rozmowa o faktach bez oskarżeń, wulgaryzmów i ocen

Pporozmawiaj według zasady UFO

KROK 2      często wykorzystuj zasadę, UFO:

U uczuciamów, co się z tobą dzieje, co czujesz, np. „denerwuję się, gdy …” lub „przykro mi, że …” lub „jest mi smutno, gdy …”

F faktymów krótko, co się stało: np. „przezywasz mnie i mówisz o mnie nieprawdę” lub „popchnąłeś mnie” lub „śmiałeś się ze mnie” lub „spóźniłeś się” lub „nie oddałaś mi, jak się umówiłyśmy”

O oczekiwaniamów czego oczekujesz, tzn. czego jest ci za dużo lub za mało w zachowaniu innych,
Przykład 1 „Mogę być nadal twoim kolegą, lecz nie przezywaj mnie więcej”

Przykład 2: „Jestem smutna, bo wczoraj pokłóciłam się z mamą, nakrzyczałam na nią, chciałabym to naprawić, spróbuję po szkole przeprosić. A może pozmywam naczynia, to jest szansa, że mi szybciej wybaczy?”
Przykład 3: „Złości mnie, gdy popychasz i podcinasz mnie na wf-ie, chcę, żebyś przestał. Przestrzegaj zasad fair-play, a nadal będziemy kolegami”.            

KROK 3      Stosuj parafrazę – tzn. powtórz krótko, co usłyszałeś od rozmówcy, aby uniknąć nieporozumienia,  upewnisz się, że ty i on/ona zrozumieliście się i o tym samym mówicie. Wykorzystaj pomocnicze zwroty np. „chcesz mi powiedzieć, że Bartek mówi o mnie te rzeczy?”, „Dobrze cię zrozumiałem, że …?” lub „mówisz mi, że …” lub „rozumiem, że …” lub „jeżeli cię dobrze rozumiem, to jest tak …”.

KROK 4      Stosuj zasadę PNP (Pozytyw, Negatyw, Pozytyw) tzn.
P – powiedz najpierw coś miłego zanim, powiesz przykrą prawdę,
N – powiedz, co ona/on zrobił, na czym polega niekoleżeńskie zachowanie,
P – zakończ miło, z nadzieją, że będzie lepiej,
Przykład 1: Jestem twoim kolegą, lecz chcę ci powiedzieć, że ostatnio zachowałeś się nieładnie wobec mnie. Było mi przykro, gdy nie pożyczyłeś mi długopisu, jak cię prosiłem. Nieraz pomagaliśmy sobie i liczę na to, że będzie tak nadal.
Przykład 2: Bardzo cię lubię, ale wczoraj czułam złość, gdy pominęłaś mnie podczas zabawy na przerwie. Cieszę się, że dzisiaj bawimy się razem.

KROK 5      Myśl o sobie i innych „dobrze”. Gdy przychodzi ci do głowy smutna myśl, to zamień ją na radosną np.: „ale jest beznadziejnie, znowu dostałem/am jedynkę – zamień na myśl „pouczę się w weekend i poprawię” lub „poproszę kolegę o pomoc, razem się pouczymy i na pewno poprawię” lub „mam szansę poprawić za tydzień – opracuję plan”.

KROK 6      Szukaj pomocy: (gdzie?)
– rozmawiaj z rodzicami o kłopocie w szczerej rozmowie, kontroluj emocje, nie oskarżaj, nie oceniaj, mów o faktach

– zgłoś problem wychowawcy klasy lub nauczycielowi dyżurnemu lub pani pedagog czy psycholog.

– zadzwoń do przyjaciela

KROK 7      Dbaj o zdrowy styl życia:

  • śpij minimum 8 godzin,
  • uważaj na EKRANY: TV, telefon, tablet, komputer i inne. Przestrzegaj czasu korzystania ustalonego z rodzicami, włącz samokontrolę,
  • jedz dużo warzyw, owoców, posiłki jedz regularnie: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i kolację, pij wodę,
  • ćwicz w ciągu dnia (biegaj, spaceruj, uprawiaj sport),
  • rozwijaj swoje talenty,
  • lekcje odrabiaj sprawnie – to znaczy:
    – zaczynaj je odrabiać po krótkim odpoczynku nie dłuższym niż 30 min od przyjścia do domu,
    – zaczynaj od pisemnych najtrudniejszych lekcji,
    – odrabiaj samodzielnie, daj rodzicom do sprawdzenia lub proś o wysłuchanie tego, czego się nauczyłeś/łaś,

– stosuj krótkie przerwy w czasie nauki – max 5 min.,
– lekcje „ustne” – odrabiaj pamiętając o zasadzie wielokrotnych powtórzeń.
– stosuj techniki pomocne w nauce: „mapę mentalną”, „fiszki”, mnemotechniki, ćwicz pamięć

         KROK 8      Dbaj o dobre relacje z Panem Bogiem i ludźmi  

                                         Powodzenia! Poradzisz sobie!
pedagog Izabela Gimer


Prosimy Rodziców i Uczniów o zapoznanie się z procedurami profilaktyki w związku z profilaktyką związaną z koronawirusem.


Szanowni Rodzice!
Informujemy, że od 1 października 2019 r. została uruchomiona całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży i rodziców, prowadzona przez fundację ITAKA. Każda osoba, która zechce porozmawiać o swoich trudnościach może zadzwonić pod bezpłatny numer 800 080 222 i uzyskać pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

 


Aby zapewnić Państwu oraz Rodzicom pełen dostęp do informacji na temat ubezpieczenia szkolnego jakie w roku szkolnym 2018/2019 wybrała Państwa Placówka Oświatowa, uruchomiliśmy specjalną stronę internetową:  www.ubezpieczeniwszkole.pl na której znajdują się informacje na temat ubezpieczenia szkolnego dzieci i młodzieży.

 


WARTO PRZECZTAĆ
  1. Josh McDowell, Day Dick „Jak być bohaterem dla własnych dzieci”
  2. Josh McDowell, Norman Wakefield ”Zadziwiający wpływ tatusia”
  3. Monika i Marcin Gajdowie „Rodzice w akcji”;
  4. James C. Dobson, Gary L. Bauer “Dzieci w niebezpieczeństwie”
  5. James C. Dobson „Miłość potrzebuje stanowczości”
  6. Jacek Pulikowski „Warto być ojcem”
  7. Meg Meeker „Jak wychować chłopca na mężczyznę?”
  8. Ks. Piotr Pawlukiewicz „Z rodzicami spokojnie o… młodzieży”
  9. Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci słuchały…..”
  10. Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały…..”
  11. Gary Chapman „Sztuka okazywania miłości”
  12. Steede Kevin „10 błędów popełnianych przez rodziców”
  13. Michael Bradley „Tak, twój nastolatek jest szalony!”

 

   LUB WYSŁUCHAĆ (CD)

  1. o. Józef Augustyn SJ „Spragnieni ojcowskiej miłości”
  2. o. Józef Augustyn SJ Kochaj mnie tato”
  3. ks. Krzysztof Grzywocz „Uczucia niekochane”
  4. ks. Piotr Pawlukiewicz – kazania księdza Piotra
  5. Akademia Rodziny- ciekawe konferencje

WARTO OBEJRZEĆ„Odważni”

    1. „Cristiada”
    2. „Próba ogniowa”
    3. „Największy z cudów”
    4. „Bóg nie umarł”
    5. więcej…

 

CIEKAWE STRONY WWW:

http://swiatlopana.com/– WYKŁADY, FILMY, REKOLEKCJE

http://www.biblijni.pl/czytania/– CZYTANIA NA KAŻDY DZIEŃ

http://www.newage.info.pl/– WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA

http://pierzchalski.ecclesia.org.pl – KOMENTARZE BIBLIJNE

http://adonai.pl/– OPOWIADANIA, ŚWIADECTWA I INNE TEKSTY

http://msza-online.net/msze-swiete-na-zywo-po-polsku/

http://www.savoir-vivre.com.pl