DZIECKO – KIM JESTEŚ?
Kiedy dowiadujemy się, że zostaliśmy rodzicami, to w większości z nas zaczyna się gonitwa myśli, którym towarzyszą przeróżne emocje. Pojawia się wówczas strach, niepewność, radość, euforia, złość, niepokój, smutek, zadowolenie, uszczęśliwienie czy wzruszenie. To cała mieszanina uczuć, która zależy od naszej aktualnej sytuacji życiowej. Bez względu jednak na to, których odczuć jest w nas więcej, każdy z nas przez okres dziewięciu miesięcy oczekiwań, tworzy w swojej głowie obraz rozwijającej się i kształtującej w łonie matki istoty. Dziecko, gdy przychodzi na świat, jest już zdefiniowane w naszym umyśle. To, jak je sobie wyobraziliśmy i jakie własne marzenia przez nie chcemy realizować, bardzo często sprawia, że nie dostrzegamy jego prawdziwej, autentycznej istoty. Tego, że jest oddzielnym bytem, który ma jedyny i niepowtarzalny potencjał. Nie jest ono, jak się przyjęło mówić, częścią rodzica. To odrębna i jedyna w swoim rodzaju jednostka. I, aby to zrozumieć należałoby się jej przyjrzeć, poeksplorować tak, jak badacz, który poznaje coś nowego i ciekawego. Potraktować jako kogoś, kogo chcemy autentycznie poznać. Przekonać się, czy nasze hipotezy, które stawiamy wobec dzieci są prawdziwe. Spróbować dostrzec i uszanować to, że „…Dusza dziecka jest równie złożona jak nasza, pełna podobnych sprzeczności, tragicznie zmagająca się w odwiecznym: pragnę, ale nie mogę, wiem, że należy, ale nie podołam. Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil, łzawym wzrokiem nieraz patrzeć będzie na walkę anioła z szatanem, gdzie biały anioł triumf odnosi”(J. Korczak 1992).
Zachęcam wszystkich rodziców, którzy są zaciekawieni światem swoich pociech, aby zechcieli postawić jak najwięcej hipotez oraz zainwestowali swój czas i energię w ich weryfikację. Bądźmy badaczami chętnymi poznawać swoje dzieci😊. Przy okazji zapewniam Państwa, że odkryjecie także wiele ciekawostek o sobie. Dla osób, które oprócz własnych pomysłów chętne są poszerzać wiedzę i umiejętności dotyczące relacji z dziećmi, polecam kilka pozycji. Życzę miłej lektury i owocnych odkryć 😊.
Anna Dąbrowska
(psycholog szkolny)
Literatura: J. Korczak „Jak kochać dziecko”; J. Juul „Twoje kompetentne dziecko”, „Nie z miłości”, „Agresja nowe tabu”; K. Zimsen „Jak kochać dzieci, aby nas kochały”; M. Meeker „10 zwyczajów szczęśliwych matek”, „Mocni ojcowie i mocne córki”.
Dobre sposoby na stres – ulotka dla uczniów ZSK
Drodzy Uczniowie ZSK oraz Rodzice uczniów klas I-III!
Serdecznie zachęcam do zapoznania się z tekstem ulotki zatytułowanej „Dobre sposoby na stres”. Być może znajdziecie w niej dla siebie coś, co pomoże przetrwać stres związany z przedłużającą się koniecznością przebywania w domu. Pozdrawiam ciepło. Bądźmy dobrej myśli.
Izabela Gimer
pedagog
P.S.
- Drodzy Uczniowie, zachęcam Was do podzielenia się dobrymi sposobami na stres i przesłania ich na adres szkoły.
- Drodzy Rodzice uczniów młodszych, proszę o wspólne przeczytanie ulotki i wyjaśnienie dzieciom treści, jeśli zajdzie taka potrzeba.
IDŹ DROGĄ – CHCĘ, WIEM, POTRAFIĘ
Drodzy Uczniowie oraz Rodzice
Serdecznie zachęcam do zapoznania się z poniższym tekstem pt. „IDŹ DROGĄ -CHCĘ, WIEM, POTRAFIĘ”, który jest krótkim treningiem z zakresu komunikacji interpersonalnej. Rozwija umiejętności panowania nad trudnymi emocjami, pomaga w radzeniu sobie ze stresem, sprzyja łagodzeniu konfliktów i poprawie relacji.
Zachęcam do wykorzystywania pomocnych zasad takich jak OOPP, UFO, PNP, które są elementami DOBREJ ROZMOWY. W tym szczególnym czasie będzie wiele okazji do wspólnych chwil, dlatego oprócz zdrowia życzę dużo radości i satysfakcji z odbytych DOBRYCH ROZMÓW wzmacniających więzi rodzinne.
Pozdrawiam ciepło
Izabela Gimer
pedagog
CHCĘ – pomóż sobie, szanując innych
WIEM – naucz się jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami
POTRAFIĘ – korzystaj z tych dobrych sposobów w trudnych sytuacjach
KROK 1 Gdy jesteś bardzo zdenerwowany/a i przebywasz z innymi,stosuj zasadę OOPP tzn. dobry sposób na uniknięcie kłopotów;
O – odejdź, lecz wcześniej poproś rozmówcę o czas na opanowanie emocji, np. „potrzebuję odejść na chwilę” lub „proszę wróćmy do rozmowy za 5 min, aż się uspokoję” lub „jestem tak zdenerwowany/a, że nie mogę zebrać myśli, dajmy sobie krótką przerwę”
O – oddychaj, aż się uspokoisz – nosem, nabierasz powietrze, a ustami je wolno wydychaj – 3,4 razy
P – pomyśl, co powiesz, aby była to rozmowa o faktach bez oskarżeń, wulgaryzmów i ocen
P – porozmawiaj według zasady UFO
KROK 2 często wykorzystuj zasadę, UFO:
U – uczucia –mów, co się z tobą dzieje, co czujesz, np. „denerwuję się, gdy …” lub „przykro mi, że …” lub „jest mi smutno, gdy …”
F – fakty – mów krótko, co się stało: np. „przezywasz mnie i mówisz o mnie nieprawdę” lub „popchnąłeś mnie” lub „śmiałeś się ze mnie” lub „spóźniłeś się” lub „nie oddałaś mi, jak się umówiłyśmy”
O – oczekiwania – mów czego oczekujesz, tzn. czego jest ci za dużo lub za mało w zachowaniu innych,
Przykład 1 „Mogę być nadal twoim kolegą, lecz nie przezywaj mnie więcej”
Przykład 2: „Jestem smutna, bo wczoraj pokłóciłam się z mamą, nakrzyczałam na nią, chciałabym to naprawić, spróbuję po szkole przeprosić. A może pozmywam naczynia, to jest szansa, że mi szybciej wybaczy?”
Przykład 3: „Złości mnie, gdy popychasz i podcinasz mnie na wf-ie, chcę, żebyś przestał. Przestrzegaj zasad fair-play, a nadal będziemy kolegami”.
KROK 3 Stosuj parafrazę – tzn. powtórz krótko, co usłyszałeś od rozmówcy, aby uniknąć nieporozumienia, upewnisz się, że ty i on/ona zrozumieliście się i o tym samym mówicie. Wykorzystaj pomocnicze zwroty np. „chcesz mi powiedzieć, że Bartek mówi o mnie te rzeczy?”, „Dobrze cię zrozumiałem, że …?” lub „mówisz mi, że …” lub „rozumiem, że …” lub „jeżeli cię dobrze rozumiem, to jest tak …”.
KROK 4 Stosuj zasadę PNP (Pozytyw, Negatyw, Pozytyw) – tzn.
P – powiedz najpierw coś miłego zanim, powiesz przykrą prawdę,
N – powiedz, co ona/on zrobił, na czym polega niekoleżeńskie zachowanie,
P – zakończ miło, z nadzieją, że będzie lepiej,
Przykład 1: Jestem twoim kolegą, lecz chcę ci powiedzieć, że ostatnio zachowałeś się nieładnie wobec mnie. Było mi przykro, gdy nie pożyczyłeś mi długopisu, jak cię prosiłem. Nieraz pomagaliśmy sobie i liczę na to, że będzie tak nadal.
Przykład 2: Bardzo cię lubię, ale wczoraj czułam złość, gdy pominęłaś mnie podczas zabawy na przerwie. Cieszę się, że dzisiaj bawimy się razem.
KROK 5 Myśl o sobie i innych „dobrze”. Gdy przychodzi ci do głowy smutna myśl, to zamień ją na radosną np.: „ale jest beznadziejnie, znowu dostałem/am jedynkę – zamień na myśl „pouczę się w weekend i poprawię” lub „poproszę kolegę o pomoc, razem się pouczymy i na pewno poprawię” lub „mam szansę poprawić za tydzień – opracuję plan”.
KROK 6 Szukaj pomocy: (gdzie?)
– rozmawiaj z rodzicami o kłopocie w szczerej rozmowie, kontroluj emocje, nie oskarżaj, nie oceniaj, mów o faktach
– zgłoś problem wychowawcy klasy lub nauczycielowi dyżurnemu lub pani pedagog czy psycholog.
– zadzwoń do przyjaciela
KROK 7 Dbaj o zdrowy styl życia:
- śpij minimum 8 godzin,
- uważaj na EKRANY: TV, telefon, tablet, komputer i inne. Przestrzegaj czasu korzystania ustalonego z rodzicami, włącz samokontrolę,
- jedz dużo warzyw, owoców, posiłki jedz regularnie: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i kolację, pij wodę,
- ćwicz w ciągu dnia (biegaj, spaceruj, uprawiaj sport),
- rozwijaj swoje talenty,
- lekcje odrabiaj sprawnie – to znaczy:
– zaczynaj je odrabiać po krótkim odpoczynku nie dłuższym niż 30 min od przyjścia do domu,
– zaczynaj od pisemnych najtrudniejszych lekcji,
– odrabiaj samodzielnie, daj rodzicom do sprawdzenia lub proś o wysłuchanie tego, czego się nauczyłeś/łaś,
– stosuj krótkie przerwy w czasie nauki – max 5 min.,
– lekcje „ustne” – odrabiaj pamiętając o zasadzie wielokrotnych powtórzeń.
– stosuj techniki pomocne w nauce: „mapę mentalną”, „fiszki”, mnemotechniki, ćwicz pamięć
KROK 8 Dbaj o dobre relacje z Panem Bogiem i ludźmi
Powodzenia! Poradzisz sobie!
pedagog Izabela Gimer
Profilaktyka zdrowotna w związku z pojawiającymi się w niektórych krajach przypadkami zachorowań na koronawirusa.
Prosimy Rodziców i Uczniów o zapoznanie się z procedurami profilaktyki w związku z profilaktyką związaną z koronawirusem.
Szanowni Rodzice!
Informujemy, że od 1 października 2019 r. została uruchomiona całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży i rodziców, prowadzona przez fundację ITAKA. Każda osoba, która zechce porozmawiać o swoich trudnościach może zadzwonić pod bezpłatny numer 800 080 222 i uzyskać pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
WARTO PRZECZTAĆ
- Josh McDowell, Day Dick „Jak być bohaterem dla własnych dzieci”
- Josh McDowell, Norman Wakefield ”Zadziwiający wpływ tatusia”
- Monika i Marcin Gajdowie „Rodzice w akcji”;
- James C. Dobson, Gary L. Bauer “Dzieci w niebezpieczeństwie”
- James C. Dobson „Miłość potrzebuje stanowczości”
- Jacek Pulikowski „Warto być ojcem”
- Meg Meeker „Jak wychować chłopca na mężczyznę?”
- Ks. Piotr Pawlukiewicz „Z rodzicami spokojnie o… młodzieży”
- Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci słuchały…..”
- Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały…..”
- Gary Chapman „Sztuka okazywania miłości”
- Steede Kevin „10 błędów popełnianych przez rodziców”
- Michael Bradley „Tak, twój nastolatek jest szalony!”
LUB WYSŁUCHAĆ (CD)
- o. Józef Augustyn SJ „Spragnieni ojcowskiej miłości”
- o. Józef Augustyn SJ Kochaj mnie tato”
- ks. Krzysztof Grzywocz „Uczucia niekochane”
- ks. Piotr Pawlukiewicz – kazania księdza Piotra
- Akademia Rodziny- ciekawe konferencje
WARTO OBEJRZEĆ
-
- „Odważni”
- „Cristiada”
- „Próba ogniowa”
- „Największy z cudów”
- „Bóg nie umarł”
- więcej…
CIEKAWE STRONY WWW:
http://swiatlopana.com/– WYKŁADY, FILMY, REKOLEKCJE
http://www.biblijni.pl/czytania/– CZYTANIA NA KAŻDY DZIEŃ
http://www.newage.info.pl/– WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA
http://pierzchalski.ecclesia.org.pl – KOMENTARZE BIBLIJNE
http://adonai.pl/– OPOWIADANIA, ŚWIADECTWA I INNE TEKSTY